Wednesday, July 23, 2014

KATA DR.AZIZAN

“Berniaga tidak boleh dibuat secara semborono. Kami melabur wang bagi penganjuran seminar percuma, semata-mata untuk membuka mata orang Melayu terutamanya, mengenai peluang perniagaan dan menggalakkan mereka berniaga. Tapi berniaga tanpa ilmu adalah tidak bijak dan hanya membawa usahawan terjerumus ke dalam bisnes melingkup.

“Mulakan tindakan walaupun ada ketakutan kerana tindakan akan menghapuskan ketakutan sedikit demi sedikit, apatah lagi bila disertai dengan ilmu, doa dan tawakal.

Orang berjaya, bertindak dengan pantas untuk lebih berjaya manakala orang gagal sentiasa terhegeh-hegeh dalam tindakannya,” katanya lagi.

Menyifatkan Rasulullah SAW sebagai mentor usahawan umat Islam, Dr Azizan yang menerapkan konsep M.E.S.T.I iaitu mentor, elmu, sistem, tindakan dan impian di dalam pembelajarannya, juga menganjurkan kepentingan bagi orang Melayu untuk mengamalkan “cepat bertindak, cepat keberhasilannya.”

“Orang Melayu mesti bangkit, berani berniaga kerana melihatkan ketidakstabilan ekonomi, diikuti perang yang tercetus di banyak wilayah diduduki umat Islam yang ikut mencengkam dunia, perniagaan adalah tunjang ekonomi dan penguasaan satu-satu bangsa. Berniagalah, apatah lagi Islam sendiri menganjurkan sembilan daripada 10 punca rezeki adalah dengan berniaga,” jelasnya.

#ambil semangat dari kata-katanya

No comments: