Monday, July 14, 2014

KEPENTINGAN BLOG

Kepentingan yang pertama untuk mempunyai blog adalah kerana ia mudah di akses oleh sesiapa sahaja yang menggunakan internet di alam maya berbanding facebook kerana di facebook hanya friend saja yang boleh akses ke dalam facebook kita. Blog tidak memerlukan pelawat untuk meminta izin dan mendaftar masuk kepada pemilik akaun. Malah ia tidak memerlukan sistem log in. Ia adalah satu laman yang mesra dengan pembaca. Atas sebab itu, pembaca kurang gemari meninggalkan komen di blog yang mempunyai sistem kata laluan dan memerlukan tapisan terhadap komen ia seperti pembaca sedang berada di laman peribadi seseorang. Bagi laman yang mesra pembaca dan menggalakkan interaksi pembaca, penggunaan kata laluan dan tapisan terhadap komen sebaik-baiknya dielakkan.

Sekiranya kalian hanya mempunyai facebook bagi marketkan sebuah perniagaan di alam maya, apa yang akan anda tulis untuk memperkenalkan perniagaan, hanya pembaca dan pelanggan yang "LIKE" page kalian saja yang boleh membacanya. Itupun bukan semua yang buka untuk membacanya, hanya segelintir sahaja yang membaca. Lain pula situasinya jika menggunakan blog, apa sahaja yang anda tulis dan post boleh di akses, di jumpa dan di baca oleh sesiapa sahaja dengan melalui enjin carian.

Adakah kalian tahu yang kekuatan blog adalah dari segi enjin pencari. Enjin pencarian seperti Google sangat suka kepada Blog. Kebiasaannya ia seringkali memaparkan blog-blog sebagai maklumat pertama yang tersenarai dalam result pencarian pembaca setelah menaip kata kekunci pencarian. Ini kerana di dalam blog terdapat banyak informasi yang dikongsikan oleh penulis yang menulis secara bebas. Ini sangat penting kerana hampir 90% pengguna internet menggunakan Google dan mereka akan dipaparkan kepada blog dan di dalam blog ini mereka akan membaca dan mendapatkan maklmumat tentang sesuatu dahulu dengan lebih terperinci serta meluas untuk mengetahui tentang sesuatu produk dan perkhidmatan sebelum membeli dan menggunakannya.

Selain itu, blog merupakan satu laman yang berfokus dan berpaksikan kepada sesuatu. Misalnya dalam penjenamaan. Ia adalah sebuah laman yang kemas dari segi warna, susunatur, kemudahan button dan bar maklumat di atas dan tepi . Ia menampakkan tentang keseluruhan isi kandungan blog/jenama. Penjenamaan yang baik adalah menjenamakan diri sendiri yang unik dan seterusnya boleh memperkenalkan produk dan perkhidmatan. Ini berbeza jika menggunakan facebook kerana pelawat perlu scroll down maklumat dan iklan tentang sesuatu produk. Jika di blog, ia mempunyai button menu dan pembaca boleh memilih bab dan kategori untuk di baca tanpa perlu scroll kesemuanya sebelum berjumpa dengan maklumat yang di cari.

Secara kesimpulannya, bagi pengguna dan pengusaha yang bijak, ia tidak akan menggunakan hanya satu sumber untuk tujuan menyampai dan memperkenalkan produk tetapi ia akan menggabungkan kesemuanya sebagai strategi pemasaran yang luas. Gabungkan facebook, blog dan web. Di dalam facebook perkenalkan entry dalam blog dan web kedai , di dalam blog perkenalkan website dan laman facebook kedai, di kedai pula perkenalkan link kan ke blog dan laman facebook. ia saling bersangkut paut dan terpulang kepada pembaca kerana ada yang hanya gemar online di facebook sahaja ada juga yang suka membaca detail di blog tak kurang juga yang suka melihat dengan tepat di laman web. Pelbagaikan suasana dan idea. Jadi kreatif dan berseronoklah dengan kemudahan teknologi yang ada dengan sebaik-baiknya dan menggunakannya dengan berlandaskan syarak.

#study tentang blog

No comments: